Birleşik Krallık’tan Türkiye kararı: 680 milyon sterlin finansman sağlanacak

Türkiye’nin en büyük ikinci konteyner limanını 241,4 kilometre uzaklıktaki iç kentlere bağlayan daha düşük emisyonlu bir ulaşım teması sunacak olan demir yolunun, karbondioksit eş paha emisyonlarını yılda 150 bin tonun üzerinde azaltması bekleniyor.

Mersin-Adana-Gaziantep yüksek süratli demir yolu inşaatını, UKEF’in Alıcı Kredisi Hesabı yoluyla sağladığı finansman ile Türkiye Cumhuriyeti Ulaştırma Bakanlığı adına Rönesans Holding tamamlayacak. Dizel lokomotiflere dayanan mevcut demir yolunun yerini alacak olan elektrikli çizgi, Mersin ve Gaziantep ortasındaki mevcut güzergahlara daha düşük karbonlu bir alternatif sağlayacak.

UKEF takviyeli proje, Cardiff ile Londra ortasındaki aralıktan daha uzun bir demir yolu kontağı oluşturarak Türkiye’nin yüksek süratli demir yollarını 10 bin kilometreye çıkarma amacına de direkt katkıda bulunacak.

Hızlı tren, Adana ve Osmaniye üzerinden Gaziantep’ten Mersin’e seyahat mühletini 4 saat kısaltacak.

Hazine ve Maliye Bakan Yardımcısı Osman Çelik, mevzuya ait Birleşik Krallık’ın İstanbul Başkonsolosluğu’nda düzenlenen toplantıda yaptığı konuşmada, Mersin-Adana-Gaziantep Yüksek süratli demiryolu inşaatı projesinin milletlerarası nakliyeciliği desteklediğini söz etti.

Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’in Mersin-Adana-Gaziantep Yüksek süratli demir yolu inşaatı projesini çok önemsediğini ve bu toplantıya katılmak istediğini lakin kabine programı nedeniyle bugün burada olamadığını aktaran Çelik, “Türkiye, bu projeye büyük değer verdi. Bu proje, memleketler arası nakliyeciliği desteklemektedir.” dedi.

Bu projenin, Türkiye’deki değerli projelerden bir tanesi olduğunu vurgulayan Çelik, “Türkiye ve İngiltere’nin yüzyıllara dayanan çok yakın münasebetleri var. Bağlarımız, bugüne kadar ticari, ekonomik ve kültürel iş birliği bağlamında daha güçlü bir yere sahip. Bildiğiniz üzere Anadolu’da birinci raylı sistem İzmir’dir. Aydın demir yolu sınırı, 1856 yılında İngiliz şirketi tarafından yapılmıştır.” diye konuştu.

Çelik, İngiltere’nin Türkiye’nin sürdürülebilir ve inançlı ticaret ortağı olmasından ötürü çok şad olduklarını tabir etti.

“Birleşik Krallık-Türkiye ticaret bağlantıları giderek güçleniyor”

Birleşik Krallık İhracat Bakanı Malcolm Offord ise Birleşik Krallık-Türkiye ticaret alakalarının giderek daha fazla güçlendiğini vurguladı.

Geçen yıl Birleşik Krallık’ın Türkiye’ye ihracatının 8,5 milyar sterline ulaştığını aktaran Offord, kısa mühlet evvel, ülkeler ortasındaki ihracat ve ithalatı daha da artıracak güncellenmiş özgür ticaret muahedesi planlarını duyurduklarını bildirdi.

Offord, şunları kaydetti:

    “Birleşik Krallık İhracat Finansmanı Dairesi UK Export Finance’in, büyük bir dönüşüm sağlayacak olan kelam konusu yüksek süratli demir yoluna verdiği takviye, bu muvaffakiyet hikayesine katkıda bulunuyor. Bu muahede, dünyanın birinci demir yolu sistemine konut sahipliği yapan Birleşik Krallık’ın, demir yolu inovasyonu ve uzmanlığı ihracatında hala tüm süratiyle ilerlediğini göstermektedir. Birleşik Krallık ihracatçılarının projenin tedarikçisi olmaları kaidesiyle verilen UKEF dayanağı, Başbakan’ın öncelikleri doğrultusunda ekonomik büyümenin devam etmesini destekleyecektir.

    Rönesans Holding, elektronik altyapı, ESG danışmanlık hizmetleri, katener ve mekanik bileşenlere ait mukaveleleri müzakere etmek üzere Birleşik Krallık’taki tedarikçilerle halihazırda temas halindedir. UKEF, krediyi veren J.P. Morgan, ING Bank ve BNP Paribas ve reasürans sağlayan İtalyan ve Avusturyalı ihracat kredisi kuruluşları SACE ve OeKB ile Türk demir yolu altyapısı için büyük kıymet taşıyan bu muahedeyi yapmak üzere ortaklaşa çalıştı. Birbirimizle ne kadar çok ticaret yaparsak daha güçlü ve daha emniyetli bir formda birlikte müreffeh oluruz. Türkiye, ticaretteki lig sıralamamızda birinci 20’de ancak süratle yükseliyor.”

“Hedefimiz, etraf dostu, akaryakıt kullanmayan, elektrik kullanan demir yollarını yaygınlaştırmak”

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürü Dr. Yalçın Eyigün de son 20 yılda Türkiye’nin demir yolunu yaygınlaştırma maksadı olduğunu belirterek, “Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan bu maksadı koydu. Birebir vakitte kara yolu olarak bölünmüş yollara da muhtaçlığımız vardı. Bölünmüş yollarda 6 bin kilometrelerden 30 bin kilometrelere geldik.” dedi.

Eyigün, 8 bin kilometre demir yolu olduğunu aktararak, “Son 20 yılda tüm altyapılarımızı yeniledik. Sinyalizasyonumuzu yüzde 50 düzeyine çıkardık. Modernizasyonu tamamladık. Üstüne 5 bin kilometre demir yolu ekledik. Halihazırda inşaatı devam eden 4 bin kilometre demir yolumuz var, süratli tren formatında.” diye konuştu.

Hızın evvelden en üst limit olarak 160 kilometre olduğunu bildiren Eyigün, “Dünyada teknoloji geliştikçe biz de 200-250 kilometre suratlara çıktık. Artık 350 kilometre süratli trene çalışıyoruz. ‘Ankara-İstanbul ortasında yani uçağa binme trene bin’ diyoruz. Gayemiz, etrafa hassas, etraf dostu, akaryakıt kullanmayan, elektrik kullanan demir yollarını ülkenin her tarafında yaygınlaştırmak.” formunda konuştu.

Eyigün, yük nakliyeciliğinde demir yolunu 6 kata, yolcu nakliyatında 3 katına çıkarmak için emin adımlarla ilerlediklerini söyledi.

Birleşik Krallık İstanbul Başkonsolosu Kenan Poleo, Türkiye ve İngiltere ikili ticaret hacminin 23,5 milyar sterlin olduğunu bildirdi.

“Bu mutabakat, heyecan verici global iştiraklerin da yolunu açmıştır”

Rönesans Holding Lideri Dr. Erman Ilıcak da bu muahede ile Türkiye’de yüksek süratli demir yolu projesini ve demir yolu çizgilerinin inşasını teminat altına almaktan ötürü çok keyifli olduklarını söz ederek, şunları kaydetti:

“Mevcut demir yolu çizgisini süratli tren sınırına dönüştürdüğümüzde hem düşük karbonlu seyahat alternatifi yaratacağımız için olumsuz çevresel etkiyi azaltmış olacağız hem de bölgede endüstriler ortası ilişki oluşturacağımız için ticareti güçlendireceğiz. Rönesans Holding olarak, Türkiye’nin ulusal etraf hareket planına ve altyapı gelişimine katkıda bulunmaktan ötürü gurur duyuyoruz.

Birleşik Krallık İhracatçılar Birliği ile yaptığımız verimli iş birliği sonucunda Türkiye’nin güneyinde dönüşümünü gerçekleştireceğimiz elektrikli süratli demir yolu projesi için 781 milyon avro finansmanı teminat altına aldık. Bu mutabakat, Türkiye ve Birleşik Krallık ortasındaki iş birliklerine büyük katkı sağladığı üzere, heyecan verici global iştiraklerin da yolunu açmıştır.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir